I den imponerende tankrekka i den latterlig bratte fjellsida. Der ble det i vår gjort konstruksjons- og løftearbeid av det litt uvanlige slaget.
Yara Glomfjords tankrekke er komplett igjen, med kalsiumnitrat-lagertanken. Kranløft-bildene er tatt 9. april av Tor Oscar Lillevold, og viser i aksjon Nordlandskranas Liebherr LTM 1250…som er dimensjonert for å ta atskillig større jobber enn denne. I bildene ser vi også plattform-byggerne fra Bilfinger.
De flere tusen kubikkmeter store råstofftankene ruver godt over deg, der du kikker opp fra kaia ved Glomfjorden. Stående på svære betongstylter på bratte nedoverberg framstår de som ingeniørkunst så god som noe. Og i vår fikk både ingeniører og fagarbeidere en luftig utfordring. Vi retter blikket mot tanken som ruveraller mest – KS-tanken på første bildet – og produksjonssjef Frank-Robert Eriksen forteller: - En slik tank kontrollerer vi med røntgen, og med intervall på 4-5 år. Denne gangen hadde fabrikkinspeksjonen oppdaget begynnende lekkasje i bunnen, pluss litt tæring på betong i fundamentet.
Dette var altså bakgrunnen for Yara-operasjonen. Altså løfte tanken ned, skjære av bunnen og om lag 1 meter oppover. Deretter sveise på ny bunn, bygge ny betongplattform og heise giganten på plass igjen. Ikke fullt så lett gjort som sagt.
- Dessuten var vi litt bekymret for om driften skulle klare seg uten tanken så lenge. Dette er nemlig en svært viktig buffertank for KS-lut (KS = kalsiumnitrat, eller kalksalpeter) som dampes inn og går til tørr del, altså prillingen av gjødselkorn. Og siden vi også skiftet en transportkanal for KS under revisjonsstansen, trengte vi å bufre lut mens tørrdelen stod, forsøker kjemiingeniøren å forklare enkelt for Ny Næring.
Superviktig tank, altså. Og Frank Robert gir all ære til driftspersonellet, som klarte brasene mens tanken var ute fra 6. april og i ganske nøyaktig 2 måneder.
Tekst og foto: Edmund Ulsnæs
Comments