Search
  • Glomfjord Industripark

- Det er bare en ting å gjøre, og det er å ta det med ro.


Å operere kjøretøy på rundt 30 tonn er ikke for pingler – et enormt ansvar hviler på skuldrene til yrkessjåfører. På skuldrene til sånne som Olav Johan Rosting (30).


- Når vi kjører inn her nå og det er andre kjøretøy rundt oss og arbeid som pågår så må man tenke seg om og planlegge, kommenterer han. Olav Johan sitter godt plantet bak rattet i det som kan beskrives som et monster av en lastebil – i alle fall fra perspektivet til en som kun har kompetanse til å kjøre personbil. Han manøvrerer den enorme bilen galant mellom store bygninger, haller, personbiler og ikke minst mennesker inne på anleggsområdet til Helgeland Smolt i Sundsfjord. Han har kjørt hit fra Glomfjord og er her for å levere tomme og hente fulle tanker. Og Ny Næring får være med på oppdraget.



Å ha drømmejobben

- Det er klart det er litt kult å operere så store kjøretøy, dét skal jeg ikke legge skjul på. Men det er jo mange forskjellige ting med arbeidsplassen min som gjør at jeg synes det er en veldig bra jobb, svarer han. Olav Johan har nettopp fått spørsmål om hvorfor han helt fra barns alder av har villet jobbe med akkurat dette.

- Det var enten dette eller å dra på havet å fiske som var alternativene mine. Jeg er veldig fornøyd med hvor jeg er nå, utdypes det fra bak rattet.

Oppvokst på Ørnes hvor han gikk 10. årig grunnskole før han begynte på videregående linja for fiske og fangst på Inndyr. Så læreplass på fiskebåt og videre jobb på havet frem til i 2014. Da gjorde han skiftet – over til drømmeyrke nummer to, fast jobb hos Terje Halsan AS.


Å multitaske

De som mener at menn ikke kan multitaske får revurdere standpunktet sitt. For det å svare på dyptgående spørsmål rundt ansvar og yrkesstolthet mens han har ansvar for 30 tonn, inkludert last, på hovedveien virker ikke til å anfekte Olav Johan overhodet. - Det enkleste er jo når det går rett frem, smiler han. 15,9 av de 30 tonnene er en slamtank han nettopp har hentet i Sundsfjord og som har leveringssted i Glomfjord – et oppdrag Terje Halsan AS utfører for Salten Marine Resource.

- Ingen dager er like i det yrket her, og det er veldig greit. Man rekker ikke å bli lei av en type oppdrag før man er over på noe annet.



- Jeg kjenner på ansvaret jeg har og kjører på en måte som jeg selv er komfortabel med. Det aller viktigste er å oppføre seg på en trygg og sikker måte som ikke setter andre i fare, fastslår Olav Johan Rosting.


Å ta ansvar - Jeg kan ikke gjøre feil i trafikken. En personbil har ingenting å stille opp med hvis ulykken skulle være ute og å stoppe et kjøretøy av den her størrelsen krever plass, planlegging og tid, utdyper han. En typisk arbeidsdag for Olav Johan er variert, han beskriver seg selv som en potet som kan bidra med det meste. Containerkjøring, langtransport og maskinkjøring for å nevne noe. Man kan trygt fastslå at han bruker mye tid på veien og i trafikken.

- Jeg kjenner på ansvaret jeg har og kjører på en måte som jeg selv er komfortabel med. Det aller viktigste er å oppføre seg på en trygg og sikker måte som ikke setter andre i fare.

Noen ganger får man virkelig testet gruble-egenskapene også.

- Vi opplever jo innimellom å komme til plasser hvor det er veldig trangt, man har lite plass på å bevege krana eller kjøretøyet og da er første bud planlegging. Vi vil for all del ikke lage skade på omgivelsene våre og da gjelder det å tenke seg om før man går i gang.


Jeg kan ikke gjøre feil i trafikken. En personbil har ingenting å stille opp med hvis ulykken skulle være ute og å stoppe et kjøretøy av den her størrelsen krever plass, planlegging og tid. Olav Johan Rosting

Å være forberedt

Noen ganger er det vanskelig å legge fra seg grublinga på jobb, spesielt hvis man skal noe utfordrende og spennende dagen etterpå.

- Det hender at hodet kverner litt på fritida også, ja. Man ser for seg hvordan ting skal bli og planlegger litt sånn smått for å være best mulig forberedt.

Plutselig kommer det en annen lastebil imot på veien og nesten på instinkt hiver Olav Johan opp hånda for å hilse. - Hva er egentlig reglene dere yrkessjåfører imellom når det gjelder å hilse på hverandre?

- Alle yrkessjåfører jeg møter, uansett firma, er jo kollegaer på mange måter. Og da er det naturlig at vi hilser på hverandre. Noen ganger er det den eneste sosiale biten man får med kollegaer i løpet av en arbeidsdag hvis det er skikkelig travelt. Og det er det jo ofte, smiler han.


Ingen dager er like i det yrket her, og det er veldig greit. Man rekker ikke å bli lei av en type oppdrag før man er over på noe annet. Olav Johan Rosting

 


Olav Johan Rosting (30) er oppvokst på Ørnes og har gjort unna grunnskolen der. Videre gikk han to år ved Meløy videregående skole. Har siden 2014 hatt fast jobb hos Terje Halsan AS. Han er sønn av Karin Hansen og Olav-Kjell Rosting og har tre søstre – Hanne Lore Rosting, Frida Hansen og Tea Mari Danielsen. Forlovet med Marie Halvorsen (26) og sammen har de to gutter – Elias (5) og Vegard (2).


 


Tekst: Edmund Ulsnæs og Malin B. Ulsnæs. Foto: Edmund Ulsnæs

65 views0 comments

Recent Posts

See All