Det er stort, tungt og travelt i containerhavna når ‘Coneste’ kommer på besøk.
– Som sjåfør på denne doningen må man først og fremst beholde roen. For du skal holde begge de to kranene på båten i arbeid, og så må det heller ikke hope seg opp med tomme containere på land. Så det er ganske travelt, ja, smiler Håvard Jentoftsen.
Det meste er DIGERT i containerhavna i Glomfjord. Håvard Jentoftsen sitter bak rattet i den 70 tonn tunge trucken som løfter 25 tonn tunge containere fram for kranene på ‘Coneste’. Straks går turen med gjødsellasten videre til Rotterdam.
Likandes jobb
Prosjektlederen hos Terje Halsan AS er vel også kjent for å klare å beholde roen. I pøsende regnvær, denne sent i april-dagen, er det ham som sitter bak rattet i giganten. Beholde roen, ja, men utholdenhet kommer også godt med. For siden han begynte denne morran, kan arbeidsøkta fort bli 12 timer før det Gibraltar-registrerte containerskipet Coneste er fylt opp og kan seile videre.
– Men for meg er dette veldig avslappende arbeid – jeg liker det godt. Hverdagen min er mye mer hektisk enn dette, smiler han.
– Dette regnværet er ikke det beste å jobbe i. Men is-føre på vinteren er heller ikke noe særlig. Hvis denne maskinen begynner å skli, er det ikke mye du kan gjøre. Den stopper ikke med det første, kan du si!
Håvard Jentoftsen
Mer som et monster
Giganten, ja. Og dét er faktisk ikke i nærheten av en overdrivelse. Denne såkalte reach stackeren fra finske Konecranes får en godt voksen truck til å se ut som en lilleputt.
– En normalt stor truck veier for eksempel 7 tonn. Denne veier 70, forteller Håvard.
Og han har mer på lager. Du må nesten se monstertrucken i arbeid for å tro på det:
– Åket på maskinen, altså rekkevidden, er 12-13 meter. Så da kan vi stable opptil 5 containere i høyden, altså containere som er 2 og en halv meter høye og 7 meter lange.
Du ser bildet er i artikkelen. Er man en som liker å se maskiner i arbeid, blir man aldri lei av denne. Og Håvard har mer på lager.
– De containerne du ser her er fullastet med gjødsel, og veier rundt 25 tonn hver, smiler han.
Det jeg også ser, er at udyret løfter containerne som om de var små fyrstikkesker.
Tilbakeblikk: daglig leder Lothar Maruhn i Meløy Næringsutvikling AS (t.v.) etablerte Meløy Havnebygg og containerhavn i samarbeid med Kristen Halsan i Terje Halsan AS, og dette bildet er fra åpningen og første lasting i mai 2011.
Bye, bye Coneste
Meløy Havnebygg eier og driver containerhavna i Glomfjord. Den meget solide dypvannskaia, bygningene, de to høye råstoff-siloene – det var her råglassfabrikken startet produksjon i 1993, men PQ Norge Silicates la ned driften i 2009. Så var det Meløy Næringsutvikling AS og Terje Halsan AS som i samarbeid frontet en ny satsing – i denne artikkelen ser du Lothar Maruhn og Kristen Halsan under den offisielle åpningen av containerhavna i 2011. I dag eies Meløy Havnebygg AS cirka 70 prosent av Terje Halsan AS, som drifter virksomheten, og cirka 30 prosent av Limstrand Holding ANS.
– Nå skal båten videre til Rotterdam, der gjødsla fra Glomfjord gjerne lastes om og fraktes til for eksempel Storbritannia, Tyrkia eller USA, forklarer Håvard når en lang arbeidsdag i monstertrucken avsluttes.
Tekst og foto: Edmund Ulsnæs
Коментарі