Kaker, bobler og god stemning! Mo Shipping Agency har etablert seg med 2 ansatte i Glomfjord. - Og, vi skal jobbe for enda flere oppdrag, sier sjefen deres.
- Bindeledd mellom reder, tollvesen, politi, los, taubåter, kapteiner, Yara Glomfjord…..ramser skipsagent Kjetil Kristensen opp.
- Bistå med alt fra tannlege til å handle melk, ja, egentlig det meste man kan tenke seg. Men, den gangen da jeg skulle skaffe noe sånt som 40 kilo blekksprut til et mannskap, på 2 dagers varsel, da fikk jeg en utfordring! humrer han.
48-åringen kommer fra tilsvarende jobb samme sted, men da for Wilhelmsen Agencies. Nå skal han, sammen med nyutdannet kollega Stian Lundell (23), bemanne kontoret til Mo Shipping Agency, en helt ny aktør i Glomfjord.
- Vi skal jo være tilgjengelig 24-7, 365 dager i året, og med all kommunikasjon på engelsk. Når det står på, så kan det være ganske hektisk, ja! vedgår Kjetil.
Kjetil Kristensen (t.v.) og Stian Lundell er de to nyansatte skipsagentene i Glomfjord.
En stolt dag
Ok, la oss ta dette litt fra begynnelsen. Glomfjord har verdens nordligste gjødselfabrikk, med langt over 500 båtanløp og -avganger hvert år – råstoffer og ferdigvare fra og til hele verden. Båttrafikken inngår i en komplisert logistikk med mange aktører – for eksempel skipsagenter. I vinter har Mo Shipping Agency signert kontrakt med Yara Glomfjord, og våre bilder viser innflytting og feiring i eget Glomfjord-kontor - tatt i bruk 1. mai.
- For oss er dette en stolt og stor dag, og derfor tok vi like godt med oss hele staben til Glomfjord, til innvielse av kontoret! smiler Tom Olsen.
51-åringen har 22 års erfaring i bransjen, og er tidligere eier av selskapet med 8 ansatte – en bedrift som igjen eies av Strand Shipping AS, altså eksperten på skipstrafikk og flytting av last sjøveien – hovedbasen er i Mo sentrum.
Tom Olsen er tidligere hovedeier i Mo Shipping Agency, og har vært ansatte i 22 år. – Vi er veldig stolt over å kunne etablere oss i Glomfjord, og har fått en flott mottakelse, sier han.
FÃ¥ flere tonn
- Vi tror på fortsatt vekst for våre selskaper, sier Tom Engø (57) til Ny Næring – han er i dag daglig leder i begge selskapene, og dessuten i morselskapet Strand Shipping Holding AS. Pluss, daglig leder i det nyopprettede Mo Shipping Agence AS Avd. Glomfjord. Tom har i tillegg en rekke tunge styreverv i Rana, og er president i Norsk Skipsmeglerforbund. Mens Rana Havn, den er blant de travleste i landet - om lag 4 millioner tonn fraktes til og fra industribedriftene, opp mot 1.500 anløp i året.
- Med etableringen i Glomfjord mener vi at vi kan styrke muligheten til flere oppdrag – det er fortsatt veldig mange tonn som går inn og ut av Glomfjord Havn som vi ikke er involvert i, opplyser han.
Nå håper begge Tom at deres fotfeste i Glomfjord vil bli positivt lagt merke til.
- Vi er nordlendinger, og vi tenker langsiktig, understreker Tom O.
- Så det vi bruker av varer og tjenester – det henter vi lokalt, vi går ikke over bekken etter vann!
I mai feiret staben i Mo Shipping Agency etableringen av avdelingskontor knyttet til Glomfjord Havn. På bildet (f.v.) Ida Sørøy, Rune Bekke, Andreas Rønning, Stian Lundell, Mads Rødsjø, Kjetil Kristensen, Tom Olsen, Gaute Arnesen og Espen Leirvik.
Et mylder
Skipsagenter har en hektisk og sammensatt hverdag. Planleggingen av et båtanløp innledes gjerne flere uker i forkant, og agenten skal koordinere et mylder av praktiske detaljer, blant annet oppdatere en rekke involverte parter fortløpende, og med streng oppfølging av ulikt papirarbeid.
- Og plutselig oppstår det uforutsette ting – et eksempel i Glomfjord kan være at lasten er sensitiv for regn, og da må lastingen stoppes umiddelbart, med alle endringene dette innebærer, og i tett samarbeid med Yara, forklarer Tom O.
- Så, det er en levende og hektisk bransje der mye må håndteres ad hoc, ting kan ikke vente.
Med etableringen i Glomfjord mener vi at vi kan styrke muligheten til flere oppdrag – det er fortsatt veldig mange tonn som går inn og ut av Glomfjord Havn som vi ikke er involvert i. Tom Engø
To fornøyde karer
Kjetil Kristensen, bosatt på Ørnes, har altså allerede 11 år bak seg som skipsagent i Glomfjord.
- Jeg kommer fra et selskap med 25.000 ansatte, så det er jo en overgang å komme til et med 18. Men nå har jeg fått hilse på alle, og er veldig fornøyd med min nye arbeidsgiver!
Glomfjord-kollega Stian Lundells karriere som skipsagent er bare noen uker gammel, og fornøyd er også stikkordet for ham.
- Jeg hadde aldri vært i Glomfjord før, men er storfornøyd med å bo og jobbe her! Nydelig natur og et flott sted der jeg har fått en kjempegod mottakelse, smiler han.
Stian Lundell (23)
Oppvokst på Ankenes ved Narvik, tok teknisk, industriell produksjon samme sted, før maritime fag på Leknes, og læretid og fagbrev som matros hos Kystvakten. Deretter påbygging for generell studiekompetanse, og så 3-årig bachelor-studium i shipping management, ved NTNU i Ålesund. Siden 1. mai i år skipsagent for Mo Shipping Glomfjord.
Kjetil Kristensen (48)
Oppvokst i Neverdal i Meløy, fagbrev i akvakultur og 5 år som driftstekniker hos Hydro Seafood på Bolga, deretter 10 år i Glomfjord - samme arbeidsgiver, nå med navn Marine Harvest. Så jobbet Kjetil 6 år for Felleskjøpet på Ørnes og tok fagbrev i logistikk, før 1 år som lagerkoordinator hos daværende SiC Processing, og så fra 2011 senior ship agent operator hos Wilhelmsen Agencies i Glomfjord. Fra 1. mai i år er han tilsatt i tilsvarende stilling for Mo Shipping.
Tekst: Edmund Ulsnæs. Foto: Malin B. Ulsnæs
Comments