top of page
Search
  • Glomfjord Industripark

Unge skuldre…..liker ansvar

Ung, dyktig elektriker kom rett inn til stort ansvar, hos Bilfinger. Kristoffer skal bygge oppdrag og tillit i det private servicemarkedet.


- Jeg håper at bedriften ser en ung mann som har god faglig kunnskap og som de kan bygg videre på i mange år framover, smiler Kristoffer Johnstad Hansen (22).

- Men ja, det kjennes litt spesielt at jeg allerede er med på å vurdere de unge folkene som vi ønsker inn i bedriften – det er jo bare et drøyt år siden jeg selv tok fagprøven!



Har fått tillit

Typisk lovende arbeidstaker: Kristoffer stemplet inn hos Bilfinger for første gang 3. oktober. Og fikk umiddelbart en ekstra dose ansvar.

- Bedriften har vist meg en tillit som jeg setter veldig stor pris på. De hadde jo egentlig ingen grunn til å sette meg på all denne opplæringen og gi meg dette ansvaret – jeg er fortsatt i prøvetiden min!

- Men, at de satser på meg og har troen på meg…..ja, her skal jeg bli lenge, og etter hvert har jeg lyst til å ta teknisk fagskole – jobbe mer overordnet med planlegging og være med å bygge opp folkene våre.

Kristoffer fra Eidsvoll flyttet med faren Rino Hansen til Meløy som 17-åring, og her har ting gått fort! 2 år med elektroutdanning, 2,5 år i lære hos Meløy Elektro, deretter et lite år som fagarbeider samme sted, før Bilfinger fra i høst. Og altså, ekstra dose ansvar:


Kristoffer J. Hansen er ikke eldre enn 22 år, men har både fått og ønsket seg stort ansvar hos sin nye arbeidsgiver Bilfinger. Utebildene er knipset av kollegaer.

Tettere på

- Ja, nå har jeg et hovedansvar for å bygge opp serviceavdelingen i bedriften, altså å gjøre oppdrag for private. Vi er kjempesolide på industri og næringsliv, men til nå har vi ikke lykkes med privatmarkedet.

- Fordi det er vanskelig?

- Det er ihvertfall veldig annerledes – vi er tettere på kundene, det er mer kontakt med mennesker, ikke bare elektrikerjobb. Og da dreier det seg om å gjøre det man har sagt man skal gjøre, og ha god dialog med kunder og leverandører, unngå misforståelser. For straks man får et dårlig rykte, vil det gå skeis.

- Så, jeg snakker mye med kundene, de får være med å bestemme løsninger der de kan - dette setter de pris på! smiler Kristoffer.


Det dreier seg om å gjøre det man har sagt man skal gjøre, og ha god dialog med kunder og leverandører, unngå misforståelser. Kristoffer J. Hansen


Nye, unge inn

Han begynte utdanningen med å prøve studiespesialisering, men med flyttingen nordover fulgte elektrovalget.

- Så fant jeg plutselig ut at jeg var ganske flink til dette, og at jeg kan bli flink på andre ting, også, hvis jeg spesialiserer meg.

Og flinke folk, dét liker også Bilfinger-konsernet. Nå har Kristoffer, sammen med sin lokale leder, snakket både om mulighetene for teknisk fagskole og framtidig mer-ansvar, dersom det jobbes bra. Ikke lenge etter sin egen læretid, har han allerede fått et ansvar i å ta vare på lærlinger. Han skal også spesialisere seg på å prosjektere, installere og vedlikeholde brannalarm-anlegg. Allerede er han god på elbil-ladere.

- Nå er vi i ferd med å få inn endel nye, unge folk, og at vi kan få en større avdeling der vi kan ta på oss flere større oppdrag. Veldig spennende!


 


- Se her, vi fester denne QR-koden i sikringsskapet når jobben er gjort, viser Kristoffer.

- Så kan kunden, eller vi selv, bare skanne koden og få opp detaljer på alle jobber som er gjort, når de er gjort og av hvem. Dette lastes også opp til en sky-tjeneste, en slags boligmappe som følger huset. Slik får kunden nøyaktig det han vil ha, og slipper å være usikker på noe som helst med det elektriske systemet i huset sitt.

Kristoffer er superbruker på bedriftens helt nye ordresystem, som er spesialdesignet for fornøyde kunder. Elinn gjør for eksempel søking etter nødvendig utstyr lekende lett, og på en tidsbesparende måte som kunden tjener på, i lavere timetall på regningen.

- Vi får mange gode tilbakemeldinger fra kundene. De vet jo at ting koster, men setter pris på at det ikke blir enda mer kostbart enn det trenger være!


 

Tekst og foto: Edmund Ulsnæs


71 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page